Nima Sales Blog
Welke verkoopmethode past bij jou?
- April 2, 2021
- Posted by: admin
- Category: Nima Sales Blog
We schreven het al eerder: Of je nu aan nieuwe relaties of bekenden wilt verkopen; je moet een verkoper zijn. Je hebt jezelf bekwaamd in het verkoopvak en bezit de vaardigheden die een goede verkoper nodig heeft op het vlak van communicatie, presentatie, marketing en financiën.
Maar hoe zit het nu met welke verkoopmethodes je kunt toepassen. Het uitzoeken kan het verschil zijn tussen het sluiten en verliezen van een deal. Maar welke methode moet je kiezen?
Laten we eens kijken naar enkele populaire verkoopmethodes en kijken of ze voor jou zullen werken. In tegenstelling tot een verkoopproces is een verkoopmethode meestal niet van toepassing op de hele verkoopcyclus.
Het is meestal relevant voor één specifiek onderdeel: inventarisatie, ontdekking, demonstratie, enzovoort. Dat is niet het enige verschil tussen verkoopprocessen en verkoopmethodes. Elke organisatie moet zijn eigen unieke verkoopproces ontwikkelen op basis van zijn markt, branche, producten en branchepositie. Wat voor het ene bedrijf werkt, kan voor een ander volledig mislukken.
Dat is niet het geval met verkoopmethoden. Verschillende teams kunnen dezelfde verkoopmethodologie implementeren en vergelijkbaar succes zien ongeacht wat hun bedrijven doen of waar ze staan.
Wij van het NIMA Sales A en NIMA Sales B team leggen je een aantal verkoopmethodes voor:
Productgericht verkopen
Het product staat hierin centraal, niet het probleem die het product oplost of de prestaties van het product. De focus ligt op verkopen van het product, niet op het helpen van de klant.
Uit onderzoek van LinkedIn past meer dan de helft van alle verkopers, die zicht op het zakelijkplatform begeven, deze methode toe.
Oplossingsgericht verkopen
Oplossingsgericht verkopen is een verkoopmethode. In plaats van alleen een bestaand product te promoten, richt de verkoper zich op de problemen van de klant en richt het probleem op met passende aanbiedingen. Het wordt meestal gebruikt in verkoopsituaties waarbij producten slechts een van de elementen zijn die tot een oplossing leiden.
Consultative verkopen
Deze verkoopmethode is gericht op lange termijn relaties en is zowel voor de organisatie zelf als voor klanten winstgevend. Het doel bestaat eruit een optimale relatie met de klant te bekomen en te onderhouden, zodat de omzet en winst toenemen. Je leert allereerst de wensen van de klant te analyseren en inventariseren zodat je weet wat hij echt wil bereiken.
Waarde gericht Verkopen
Bij deze vorm van verkopen heeft de verkoper, vaak in samenwerking met marketing en product ontwikkeling, zich uitvoerig verdiept in de koper. Hierdoor weet de verkoper alles van zijn klant EN bouwt hij een goede lange relatie op.
Het vinden van de verkoopmethode waarmee jij consequent die doelen kunt bereiken, staat centraal bij het creëren van zinvolle verkoopinspanningen die productieve, wederzijds voordelige relaties met loyale klanten zullen opbouwen.
Hebben we je geprikkeld en ben je benieuwd naar alle aanvullende trainingen en opleidingen? Je vindt het complete overzicht op onze website. Op zoek naar een ijzersterke basis, dan is NIMA Sales A je start (of NIMA Sales B als je ervaring hebt en een goede vervolgstap wilt zetten).