Nima Sales Blog
Ondernemen in Corona tijd – tijd voor succes
- October 16, 2020
- Posted by: admin
- Category: Nima Sales Blog
Met de nieuw aangescherpte maatregelen zijn er onvermijdelijk weer een aantal direct aanwijsbare branches die het zwaar te verduren krijgen. Aan een verplichte sluiting zitten helaas niet meer zo heel veel voordelen en de pijn is serieus. Maar ook buiten die branches, krijgen veel ondernemers het inmiddels erg benauwd.. de economie zit in het slot en de verwachtingen rondom werkloosheidscijfers, groeiend aantal faillissementen in 2021.. we weten dat we geen eenvoudige tijd tegemoet gaan.
En toch zie je ook dat in tijden van crisis en moeilijkheden, de kern van een bedrijf zich toont. Waar een positieve mindset (met uiteraard alle respect voor de daadwerkelijke uitdagingen die we met elkaar voor de kiezen krijgen), een krachtig leiderschap en serieuze aandacht voor werk- en klanttevredenheid, een van de sleutels blijken voor een stap vooruit.
Leiderschap
We weten allemaal hoeveel er wordt gesproken over het leiderschap van premier Rutte tijdens deze crisistijd. En ongeacht wat je daarvan vindt en hoe zijn bekwaamheid al dan niet wordt bediscussieerd; hij staat voor een taak als leider in Nederland.
Wanneer we in een zakelijke context zitten, wordt leiderschap vaak direct vertaald naar ‘manager’ of ‘leidinggevende’ met alle daar bij behorende beelden. Maar zeker in moeilijke tijden, gaat het manager zijn (of ‘spelen’) soms over andere zaken dan day-to-day business.
Je vermogen om medewerkers te motiveren ondanks onzekerheden, maar ook het structureren van je aanpak voor het best mogelijke rendement.
Een effectief leider maakt in elke organisatie het verschil, maar in deze tijd, is het nog vele malen belangrijker om te zorgen dat je de juiste koers gaat of blijft varen je daarin niet alleen staat.
Blije klanten
Blije, tevreden klanten is natuurlijk altijd een uitgangspunt voor de meeste organisaties. Klantbeleving, een stap verder, heeft minder voedingsbodem. En het is vast geen hogere wetenschap dat de kans groter is dat je trouwe, tevreden klanten houdt binnen een moeilijke tijd, dan een reeds gespannen klantrelatie.
Hoe logisch het ook is, het schort er regelmatig aan. En blije klanten tover je niet van de een op andere dag. Je aandacht voor dit soort elementen binnen je bedrijf, kan echter juist in deze tijd een boost pakken, simpelweg door er ruimte en tijd voor te maken.
In onderzoeken van afgelopen periode over de verwachtingen van ondernemers over hun kansen om te overleven als bedrijf en wat zij nu denken te doen daartoe, staat het vinden en houden van klanten op #1. Het klinkt als een behoorlijke kerntaak en open deur, maar hoe je dat doet, met welke visie en welk oog op lange-termijn staat verre van vast.
Medewerker motivatie
Medewerkers voelen pijn als jij dat ook voelt, meestal. Wanneer je open bent over de situatie, is daar in veel gevallen begrip voor. Ook als dat betekent dat het werk de komende tijd wat minder leuk of misschien zelfs minder waardevol is. Maar medewerkers motiveren is altijd een lastige.
Hoewel veel ondernemers nu over het algemeen redelijk te spreken zijn over het begrip en het ‘schouders eronder’ van hun medewerkers, zitten daar grote valkuilen in:
- Hoe langer een situatie duurt, hoe lastiger mensen begrip en meebewegen kunnen opbrengen (kijk maar naar de ‘corona moeheid’).
- Hoe meer ze het gevoel krijgen dat zij persoonlijk schade lijden (in welke vorm ook) hoe groter de weerstand wordt
- Het is een menselijk ‘eigen’ om te verwachten dat zodra het maar even kan en zaken weer terug naar normaal gaan, het probleem wel voorbij is en we dat ook direct merken.
Het opbrengen van motivatie om dingen te doen die je niet 1,2,3 meer nodig lijken, is moeilijk.
Juist voor de ondernemers die NU hun mouwen oprollen en de tijd en kans grijpen om dingen beter te doen, zijn er de Sales en Management trainingen van Move The Crowd.
Benieuwd? Bekijk het hele overzicht hier.