Nima Sales Blog
Hoe houd je een succesvol verkoopgesprek, hier volgen onze tips.
- October 25, 2019
- Posted by: admin
- Category: Nima Sales Blog
Je kent het wel als klant, een ongemakkelijk gesprek met je verkoper. Een verkoper die niet de juiste kennis van het product heeft, de regels van hoffelijkheid niet kent en geen gastheer is. De ergernis die dan bij je opkomt resulteert vaak in: ”ik ga wel naar een ander”. Vele vooroordelen over verkopers zijn overdreven, maar soms niet helemaal uit de lucht gegrepen. Een goed verkoopgesprek begint bij de allereerste indruk. Daar schreven we van Move the Crowd al eerder een blogartikel over.
Inventariseren
Na verwelkoming, ga je de wensen van de klant inventariseren. Stel de juiste vragen en diepte vragen en let vooral ook op taal. Het heeft grote invloed op jouw verkoopresultaten. Vaak heb je niet eens door dat je door taal beïnvloed wordt. Taal heeft sturende effecten en mensen volgen in het algemeen onbewust.
Presenteren
Na de juiste inventarisatie, kun je de klant jouw product of dienst presenteren. Herhaal de wensen en vertaal het in jouw presentatie naar de voordelen. Veel verkopers maken de fout door in productkenmerken te blijven steken, en de producteigenschappen louter en alleen op te sommen. Stel tijdens je presentatie gewoon weer een vraag ter bevestiging van jouw diens of product.
Prijsonderhandeling en afsluiting
Nadat er gesproken is over de prijs ( onderhandeling komt van twee partijen ) er is qua prijs geen bezwaar, kun je over gaan naar de deal. Herhaal de wensen van je gesprekspartner en herhaal de positieve invullen van die wensen van jouw product of dienst. Als alles goed is, het product, jouw bedrijf en de prijs dan kun je om de order vragen. Echter sluit niet te vroeg af. Als je denkt dat je de deal binnen hebt en je sluit te vroeg af, zakt de adrenaline en kun je weer opnieuw beginnen.